Korona-tartuntojen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet Iitin jäähallissa

2.10.2020 klo 11:00

Kiinteistö Oy Iitin jäähalli

Iitti Hockey ry

Koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi tehtävät toimenpiteet Iitin jäähallissa 1.10.2020 alkaen

Alla olevilla ohjeistuksilla pyrimme toimimaan turvallisesti ja välttämään turhia kontakteja ihmisten kesken. Ohjeistuksen tarkoituksena on mahdollistaa harjoitusten ja pelitapahtumien jatkuminen jäähallissa.

Tavoitteena on tartuntojen estäminen ja leviäminen, terveenä pysyminen sekä jääurheilun jatkuminen.

Ohjeistukset on laadittu viranomaisohjeiden sekä jääkiekkoliiton suositusten ja ohjeistuksen mukaan. Tarpeen vaatiessa ohjeistusta päivitetään viranomaisten ja jääkiekkoliiton päivitysten mukaisesti.

Koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 22.9.2020 päättänyt, että yli 50 hengen yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia voi lokakuussa järjestää sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa silloin, kun tapahtumajärjestäjä pystyy varmistamaan osallistujien turvallisuuden. Tapahtuman turvallisuus varmistetaan noudattamalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön 21.9.2020 päivittämää ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi.

Tapahtumista tulee laatia kirjallinen suunnitelma siitä, millä tavalla turvallisuuteen liittyvät asiat on huomioitu kyseisessä tapahtumassa sen luonteen ja tilojen käytön suhteen. Mikäli kyseessä on urheilutapahtuma, suunnittelussa tulee huomioida myös kyseisen lajin liittojen antamia ohjeistuksia. Samojen tilojen saman tyyppisissä tapahtumissa voidaan hyödyntää yhtä suunnitelmaa.

1) Iitin jäähallin peleihin ja tapahtumiin osallistuville suositellaan

- koronavilkku-sovelluksen käyttöönottoa

- maskien käyttöä tapahtumassa, erityisesti kahviokioski- ja wc-tiloissa, mutta myös katsomossa

2) Jäähallille saapuminen ja liikkuminen

- peleihin tai tapahtumiin ei saa saapua oireisena

- peleihin ja tapahtumiin voidaan ottaa rajallinen henkilömäärä katsomoon, jotta riittävät turvavälit voidaan taata

- joukkueet ja ryhmät valvovat turvavälien noudattamista

- joukkueiden käynti halliin vain itäisestä sisäänkäynnistä tai Ravilinnan/raviradan puoleisesta, läntisestä sisäänkäynnistä

- pukuhuoneisiin on pääsy vain pelaajilla ja joukkueiden toimihenkilöillä sekä tuomareilla.

Muut paikalle saapuvat käyttävät vain katsomotiloja sekä hallin yleisö WC-tiloja

- kannattajien käynti halliin vain katsomoon tarkoitetusta sisäänkäynnistä, Ravilinnan/Veteraanitien puoleisesta, läntisestä sisäänkäynnistä

- vierasjoukkueen kannattajien tulee seurata ottelua pukuhuoneiden puoleisesta osasta.

- kotijoukkueen kannattajat seuraavat ottelua katsomon tulostaulun puoleisessa osassa.

- saavuttaessa hallille on käytettävä käsidesiä. Käsidesiautomaatit sijaitsevat sisääntulo-ovien sisäpuolella. Käsidesiä on saatavilla myös WC-tiloissa ja kahvilakioskin läheltä sen toiminta-aikana.

- käsienpesumahdollisuus on wc-tiloissa

3) WC-tilat

- pelaajat ja joukkueiden toimihenkilöt käyttävät pukuhuoneidensa WC-tiloja

- katsojien WC-tilat ovat jäähallin itäisessä päädyssä

- jonottaminen WC-tiloihin tapahtuu käytävällä, maskin käyttöä suositellaan WC:ssä ja jonottamisen aikana

- tapahtuman järjestäjä varmistaa, että riittävästi saippuaa, kertakäyttöisiä käsipyyhkeitä ja roskakoreja on aina saatavilla

4) Kahviokioskitoiminta

- kahviossa toimivat käyttävät maskeja sekä suojakäsineitä, jotka vaihdetaan aina tarvittaessa. Maskien ja suojakäsineiden hankinnasta vastaa joukkue tai ryhmä kukin omalla toimintavuorollaan

- myyntipiste puhdistetaan ennen myynnin aloittamista ja kun peli tai tapahtuma on loppunut

- kaikki myytävät tuotteet ojennetaan asiakkaille. Samoin kahvi tai tee ja muut juotavat

- rahaa ja tuotteita käsittelevät eri henkilöt

- kahviokioskialueella kehotetaan asiakkaita huolehtimaan turvaväleistä

5) Henkilökunnan suojaaminen

- pelin tai muun tapahtuman toimihenkilöille suositellaan suojamaskin käyttöä toimitsija-aitiossa ollessaan

- kahviokioskihenkilöstö käyttää suojamaskia ja suojakäsineitä

- pelin tai muun tapahtuman toimihenkilöt eivät ole lähikontaktissa vastustajan tai muiden ryhmien vastaavien henkilöiden kanssa. Tämä koskee myös peräkkäisten pelien toimihenkilöitä keskenään.

6) Urheilijoiden suojaaminen

- katsojien pääsy pukuhuonetiloihin on kielletty

- erotuomarien pukuhuoneeseen on pääsy kielletty kaikilta muilta

- peleissä ei kohdata vastustajia muualla kuin kaukalossa. Pelien ja erien vaihdoissa joukkueet eivät saa kohdata siirtymisissä pukuhuoneisiin tai pukuhuoneista

- pelaajille / ryhmille ja joukkueen / ryhmien toimihenkilöille maskin käyttösuositus saavuttaessa tapahtumaan ja poistuttaessa tapahtumasta

- mikäli jäähallissa on peräkkäisiä tapahtumia, edellisen tapahtuman joukkueet / ryhmät poistuvat rivakasti ja kootusti tapahtumasta turvavälit huomioiden

Tämä ohje on toimitettu jokaiselle Iitti Hockeyn joukkueelle ja ryhmälle sähköpostilla. Ohje löytyy myös seuramme nettisivuilta osoitteesta www.iittihockey.sporttisaitti.com  Lisäksi ohje on toimitettu Kiinteistö Oy Iitin jäähallin johdolle, edelleen toimitettavaksi muille jäähallin tiloja varanneille ryhmille.

Ohjeen on laatinut Iitti Hockeyn koronavastaava Ismo Suurnäkki 044-783 4320, iittihockey@gmail.com